Logo_KR_fc 01

Restaurants kunnen sleutelrol vervullen bij succes kweekvlees

jay wennington-bewerkt

Restaurants die als eerste kweekvlees op het menu zetten kunnen een essentiële bijdrage leveren aan het succes van kweekvlees.

Kweekvlees is vlees dat wordt gemaakt zonder dat er dieren voor hoeven sterven. En kweekvlees is veel duurzamer dan vlees, omdat het veel efficiënter gemaakt wordt. Voor het kweken van vlees is veel minder land, graan, water en tijd nodig. Kweekvlees kan daardoor goedkoper worden dan vlees. Maar met de nadruk op kan. Want om kweekvlees betaalbaar en zelfs goedkoop te krijgen moet er eerst het een en ander gebeuren.

De crux in het succes van kweekvlees zit 'm vooral in een succesvolle schaalvergroting. Zonder schaalvergroting geen betaalbaar kweekvlees. Dat wil zeggen, niet betaalbaar voor de grote massa. En wil kweekvlees echt een impact leveren op de wereld, moet het toegankelijk worden voor iedereen. En voor de duidelijkheid. Kweekvlees komt er niet, kweekvlees BESTAAT al. Maar omdat er nog onvoldoende sprake is van schaalvergroting, is kweekvlees nog duur.

Daarom zal kweekvlees eerst slechts als nicheproduct op de menukaart van duurdere restaurants komen te staan. En hoe meer van deze restaurants uit het hogere segment kweekvlees op het menu zetten, hoe sneller consumenten ondervinden dat kweekvlees een geweldig alternatief is. In restaurants in andere landen als Singapore en Israël is al gebleken dat kweekvlees geenszins onderdoet voor vlees zoals we dat kennen. De hele beleving van vlees, van smaak, structuur tot geur zullen hetzelfde zijn als van vlees. En daarbij wordt kweekvlees zelfs gezonder dan zijn evenknie. Naast een veel hygiënischere productie, die de kans op weer een uitbraak van een ellendig virus waardoor alle restaurants over heel de wereld stil zijn komen te liggen wegneemt, kunnen schadelijke stoffen die in vlees zitten weggelaten worden. Verzadigd vet dat een hoger risico vormt voor hart- en vaatziekten, of kankerverwekkende stoffen bijvoorbeeld hoeven niet in kweekvlees te zitten.

De aantrekkende vraag van enthousiaste kweekvleesproevers in restaurants uit het hoge segment zorgt er vervolgens weer voor dat productie op grotere schaal kan plaatsvinden. Dit zal de prijs van kweekvlees op zijn beurt weer verlagen. En als de prijs van kweekvlees daalt, zal het gekweekte vlees ook beschikbaar komen in restaurants in het middensegment, enzovoorts. Totdat kweekvlees beschikbaar is in alle restaurants, en zelfs in supermarkten tegen prijzen zoals we die nu kennen van vlees uit de bio-industrie. En omdat kweekvlees zoals gezegd efficiënter gemaakt wordt, zal de prijs uiteindelijk zelfs onder de prijs van slachtvlees duiken. Vanaf dit moment zal de impact van kweekvlees op de wereld enorm worden.

Dit is waarom restaurants zomaar een sleutelrol kunnen vervullen bij het succes van kweekvlees. Restaurants kunnen als katalysator dienen voor een gigantisch positieve impact op een duurzamere samenleving zonder dierenleed.

Daarom is dit stuk tegelijk ook een oproep om als de bliksem weer een bezoek te brengen aan je favoriete restaurant nu ze weer opengaan en de mensen in de horeca te steunen in deze zware tijd. Want naast een hoop gezelligheid en genieterij, zijn ze hard nodig om samen met ons consumenten goede en noodzakelijke veranderingen voor mens en dier te bewerkstelligen door van kweekvlees een succes te maken!

Want dat voldoende mensen kweekvlees zullen zien zitten, lijkt ons in ieder geval, gezien alle voordelen en onderzoeken, geen vraagstuk meer...